Book holder
Home
Blog
Starten als zakelijke trainer? Deze 5 commerciële tips helpen je
Home
Blog
Starten als zakelijke trainer? Deze 5 commerciële tips helpen je

Starten als zakelijke trainer? Deze 5 commerciële tips helpen je

Gewijzigd, 22 februari 2022
Gewijzigd, 22 februari 2022
article-hero

[ez-toc]

Je ziet het steeds vaker. Mensen die een baan in loondienst verruilen voor een nieuwe carrière als zelfstandig trainer in het bedrijfsleven. Vaak hebben deze trainers in spé een hoop specifieke kennis die ze graag over willen brengen. Dat willen ze bijvoorbeeld doen in de vorm van incompany trainingen.

Het inruilen van een loondienstbaan voor een nieuw leven als zelfstandig trainer is een dapper besluit. Maar wel een die vaak gepaard gaat met een scala aan uitdagingen en onzekerheden. Want niet alleen begeef je je binnen een nieuw werkveld, maar daarnaast ben je ook ineens ondernemer én valt de zekerheid van je vaste salaris weg. En dat laatste is voor veel mensen erg spannend. Want hoe kom je in zo kort mogelijke tijd toch weer aan een stabiel inkomen?

Door al die veranderingen heb je een hoop om over na te denken en uit te vogelen. Leuk natuurlijk, maar zeker ook iets waar je het beste voldoende hulp voor kan vragen. Om je alvast een beetje op weg te helpen hebben wij 5 commerciële tips die je in dit proces kunnen helpen.

 

Tip 1: Kies een duidelijke propositie

Trainers hebben vaak specifieke kennis die ze willen overbrengen op andere mensen. Het is bij het kiezen van jouw propositie dan ook belangrijk om die kennis duidelijk naar voren te brengen. Want ligt jouw expertise in het ontwikkelen van soft skills, in teamontwikkeling of misschien wel in een specifiek IT-systeem?

Zonder duidelijke propositie ben je vlees noch vis. Potentiële klanten willen weten waarmee jij hen kan helpen. Laat jouw expertise daarom duidelijk naar voren komen op al je communicatie, te beginnen met je website. Zo trek je de juiste klanten aan waarbij jouw kennis en kunde direct van toegevoegde waarde is.

 

Tip 2: Bouw een duidelijke, heldere website

Over die website gesproken: die moet duidelijk en helder zijn. Jouw website is, net zoals bij bijna alle andere bedrijven, je belangrijkste visitekaartje. Bezoekers van je site willen in een oogopslag zien wie je bent, wat je doet en wat voor waarde je levert.

Is je website niet duidelijk en helder? Dan loop je de kans dat bezoekers binnen enkele secondes alweer vertrokken zijn. En het grootste nadeel hiervan is dat je deze mensen waarschijnlijk niet meer zal terugzien. Je hebt maar één kans om een goede eerste indruk te maken. En dat geldt zeker voor je website.

 

Tip 3: Deel je kennis (ook als je daar niet voor betaald wordt)

“Mijn kennis is mijn waarde, dus daar moet voor betaald worden.” Die status quo houden trainers regelmatig aan. En hoewel het begrijpelijk is, is het commercieel niet altijd de beste strategie. Want kennis delen hoeft niet alleen je verdienmodel te zijn. Je kan kennisdeling ook verwerken in je acquisitiestrategie.

Concreet: mensen die kennis delen vallen op. En wie opvalt komt in aanmerking voor klussen. Zeker in het speelveld van trainers, waarbij relatief veel professionals azen op dezelfde opdrachten.

Regelmatig kennis delen zorgt ervoor dat je jouw eigen propositie versterkt. Je zet jezelf ermee in de markt als de autoriteit binnen jouw vakgebied. Dat resulteert in meer aanvragen en voor veel trainers een hoger tarief. Win-win. Start dus met het delen van je kennis via blogs, podcasts of artikelen. Zelfs als je er niet direct voor betaald wordt.

 

Tip 4: Alleen ga je snel, samen kom je verder

Als trainer hoef je het tegenwoordig (gelukkig) niet allemaal meer alleen te doen. De opleiding en training-branche is bij uitstek een markt waarin samenwerkingen op te zoeken zijn. Maak niet de fout om alles alleen te willen doen. Als je de juiste samenwerkingen weet te vinden zal je jouw business op eenvoudige wijze kunnen katalyseren. Met meer klanten en meer omzet tot gevolg.

Denk daarbij aan platforms waarop zakelijke workshops of trainingen worden aangeboden. Dergelijke platforms kunnen voor jou leads genereren, waardoor je zonder enige moeite een geheel nieuw verkoopkanaal aanboort.

Het concept is vaak redelijk eenvoudig: het platform heeft goed ontwikkelde websites waarmee zij potentiële klanten verwerven. Die organisaties vragen diensten uit bij het platform, die zij op hun beurt weer kunnen doorzetten naar jou. Jij voert dan in overleg met de klant en het platform de klus uit. Dit kunnen eenmalige klussen zijn, maar ook trajecten.

 

Tip 5: Leer commercieel denken

Heb je de vier tips hierboven allemaal uitgewerkt en geïmplementeerd? Dan ben je al hard op weg om een stevig fundament te leggen voor jouw nieuwe loopbaan als trainer. Een fundament waarop je, naast een hoop plezier en ervaringen, ook je financiën zeker kan stellen.

Maar om al je inspanningen om te zetten in klinkende munt zal je in je achterhoofd altijd rekening moeten houden met jouw commerciële belangen. Veel trainers zijn liefhebbers. Dat is ook het enige juiste uitgangspunt als je als zakelijke trainer aan de slag wil. Je moet passie hebben om jouw kennis over te dragen. Vanuit die passie kan je mooie dingen doen.

Maar je bent nu ook zelfstandige. Daarom moet je commercieel kunnen denken. Concreet houdt dat in: vind de balans tussen onbetaald kennis delen en betaald kennis delen, durf een eerlijk uurtarief te vragen en zoek continu naar nieuwe kansen om geld te verdienen. Als je een commerciële mindset weet te koppelen aan gepassioneerd trainerschap zal je absoluut slagen in jouw nieuw rol.

Vind je deze informatie nuttig?
0
0
Dienst
Welke dienst zoek je?