kosten bepalen voor uurtarief

Welke kosten je niet moet vergeten bij het bepalen van je uurtarief

Veel zzp’ers vinden het niet makkelijk om hun uurtarief te bepalen en dat begrijpen wij wel. Je kunt weliswaar goed bedenken wat je er allemaal in moet stoppen, anders gezegd welke kosten je graag gedekt wil zien voor elk uur dat je werkt. Maar je hebt ook te maken met vraag en aanbod in jouw branche, en met de tarieven van concurrenten. Je wil jezelf immers niet uit de markt prijzen. Toch geven we je hierbij een handreiking welke kosten je volgens ons moet opvoeren als je kostendekkend wil werken. Het is aan jou om dit aan te houden of er van af te wijken. Er zijn overigens verschillende manier om je uurtarief te bepalen.

Benodigd inkomen plus kosten

Je kan bijvoorbeeld uitgaan van wat je jaarlijks nodig hebt om rond te komen. Let wel: als je een hoge levensstandaard hebt, neem je een risico als je dat als uitgangspunt neemt. Je zou namelijk hoger uit kunnen komen dan de meeste klanten aan jou willen betalen. Behalve dat jaarinkomen is het ook verstandig om een kleine buffer op te bouwen, voor periodes waarin je wat meer uitgeeft, onvoorziene uitgaves hebt of bijvoorbeeld een keer extra op vakantie wil. Daarnaast raden we je aan om te sparen voor een oudedagsvoorziening als je die nog nergens hebt ondergebracht. Heb je eerder in loondienst gewerkt, kijk dan eens wat je al aan pensioenopbouw hebt staan. Mogelijk hoef je niet eens meer zoveel te reserveren voor het moment dat je met pensioen wil gaan. Als je hebt gekozen voor een (vaak dure) arbeidsongeschiktheidsverzekering, zou je die kosten wat ons betreft zeker terug moeten verdienen via je uurloon. Tot slot maak je allerlei kosten voor je bedrijf. Ben je een administratieve zzp’er, dan valt het wel mee qua bedrag. Maar heb je een beroep waarin je allerlei apparatuur of machines gebruikt, dan moet je de afschrijvingskosten daarvan zeker ook in je tarief stoppen. Anders betaal je ze immers uit eigen zak, en dat is niet wat je wil. Als je je jaarinkomen ophoogt met alle genoemde kosten heb je dus een jaarbedrag, dat bestaat uit jouw inkomen dat je kunt besteden plus allerlei bedragen waar kosten tegenover staan. Dit jaarbedrag deel je door het aantal dagen dat je per jaar denkt te werken. Nu heb je een dagtarief berekend. Delen door acht levert dan jouw uurtarief op (als je inderdaad acht werkuren per dag maakt).


Bedrijfskosten doorberekenen

Een andere mogelijkheid is vooral naar je (bedrijfs-)kosten te kijken. Wat daarbij nogal eens wordt vergeten, zijn de uren die je van tevoren maakt, bij het opstarten van je bedrijf. Je hebt waarschijnlijk heel wat uren geïnvesteerd nog voordat jouw eerste klant zich meldt. Het is aan jou om deze wel of niet te versleutelen in je tarief. Werk je vanuit huis of betaal je maandelijks huur voor kantoor- en/of bedrijfsruimte? Deze vaste kosten moet je uiteraard meenemen. Heb je een computer aangeschaft, speciaal voor deze werkzaamheden? Gebruik je speciale software of maak je gebruik van betaalde downloads? Registreer deze kosten dan voorlopig in bijvoorbeeld een Excel-bestand en neem ze later mee in je berekening.

Een belangrijke kostenfactor kan ook het gebruik van je auto zijn. Je hebt er vast al aan gedacht om je reiskilometers te noteren en die door te berekenen aan de klant. Maar hoe zit ’t bijvoorbeeld met de afschrijving en het onderhoud van je auto? Waarschijnlijk heb je redelijk in beeld hoe de verdeling is tussen je privé- en je zakelijke kilometers. Stel dat je de auto voor 75% zakelijk gebruikt, dan is het heel reëel om in je uurtarief ook 75% van de kosten voor afschrijving en onderhoud mee te nemen. Je auto is immers eerder aan onderhoud toe en je zal hem eerder vervangen dan wanneer je hem alleen privé zou gebruiken.

Misschien ga je nog een opleiding doen, speciaal voor de diensten die je gaat aanbieden. Wellicht zal je regelmatig seminars bezoeken of studiedagen bezoeken. Je kunt deze kosten beschouwen als investering in jezelf, in persoonlijke ontwikkeling. Je kan ze ook zien als een investering om jouw klanten goed of nóg beter van dienst te zijn. In dat geval is er uiteraard niets op tegen om ze mee te nemen in de berekening van je tarief.


Blijf reëel en maak een vergelijking

Welke kosten je ook doorrekent in je tarief: blijf reel. Je kan stug beweren dat bepaalde kosten echt door jouw klanten betaald moeten worden, het werkt averechts als jouw tarief daardoor te hoog uitvalt. Wat minstens zo belangrijk is als een correct tarief berekenen, is tarieven van concurrenten opzoeken. Uiteraard vergelijk je je eigen tarief met ondernemers in je eigen regio, en met aanbieders van vergelijkbare diensten.

Deel dit artikel nu via :