Book holder
Home
Blog
SEO tips voor zzp'ers
Home
Blog
SEO tips voor zzp'ers

SEO tips voor zzp'ers

Gewijzigd, 22 februari 2022
Gewijzigd, 22 februari 2022
article-hero

[ez-toc] Het aantal zzp'ers neemt rap toe. Nederland telde in 2019 1,1 miljoen zelfstandigen zonder personeel.

Als zzp’er kan het soms moeilijk zijn om te begrijpen waarom sommige concurrenten beter scoren in Google. Je weet dat jouw dienstverlening van een hoger niveau is en scherpere tarieven rekent. Maar als je Googled op jouw dienst, zie je dat andere bedrijven altijd hoger in de zoekresultaten staan dan jij.

Dat kan best frustrerend zijn, daarom delen we in dit blog een aantal tips om zelf met SEO aan de slag te gaan. Zonder dat je daar een deskundig SEO-bureau voor hoeft in te schakelen.

Maar eerst: hoe werkt Google?

Als je met SEO aan de slag wilt, moet je snappen hoe zoekmachines werken.

Google is verreweg de populairste zoekmachine in Nederland. Google heeft als doel om de zoekopdracht van zijn klant (de zoeker) met het beste en meest relevante resultaat te beantwoorden.

Het algoritme zoekt dus de beste match tussen de zoekopdracht en de pagina’s die in de index staan. Voordat het algoritme zijn werk kan doen, moet je nieuwe pagina worden geïndexeerd.

De spiders van Google crawlen 24/7. Ze bezoeken alle pagina’s en volgen de beschikbare links. Alle data, pagina’s, afbeeldingen en andere content wordt gesorteerd en opgeslagen in de index, zodat het toegankelijk is voor het algoritme.

Het algoritme gaat op basis van jouw zoekopdracht door de index en beoordeelt op basis van meer dan 200 ranking factoren welke pagina het meest relevante resultaat is voor jouw zoekopdracht. Je pagina en SEO tekst krijgt dus een positie (ranking) toegewezen op basis van de berekening van het algoritme.

Hier komen de SEO-tips:

Google Analytics en Search console

Het maakt niet uit hoe groot of klein je onderneming is of hoeveel bezoekers je website maandelijks binnenhaalt. Je moet gebruik maken van Google Analytics en Google Search console.

Dit zijn twee gratis tools die je helpen om de voortgang van je SEO te analyseren en monitoren. Zonder de juiste inzichten kun je simpelweg geen beslissingen nemen.

Google Analytics helpt je om het verkeer en de conversies op je website bij te houden en te begrijpen hoe je doelgroep jouw website gebruikt.

Google Search Console geeft inzicht in de manier waarop je website wordt getoond in de Google-zoekresultaten. Ook kun je je website handmatig aanmelden voor indexatie.

Keyword onderzoek

Bij het schrijven van een tekst is het belangrijk om goed te onderzoeken welke keywords interessant zijn.

Het is cruciaal om te weten hoe je potentiële klanten zoeken naar de diensten die jij als zzp'er aanbiedt. Alleen als je dat weet kun je je website goed optimaliseren. Het vinden van de zoektermen die mensen gebruiken wordt zoekwoordonderzoek genoemd.

Je schrijft de SEO tekst rondom een set keywords. De relevantie bepaal je op basis van zoekvolume en intentie.

Bedenk welke termen interessant zijn om te targetten en maak een shortlist. Lees hier een praktische uitleg van SEO.

SEO teksten schrijven

Veel ondernemers vinden het moeilijk om over hun eigen diensten of producten te schrijven. Het voelt als snel als borstklopperij. Maar je hoeft geen professionele SEO-tekstschrijver te zijn om een goede tekst te schrijven.

Het belangrijkste is dat je schrijft voor je publiek.

De tekst moet de lezers niet overrompelen. Je moet de lezer juist door je tekst leiden. En dat betekent dat je actief de leesbaarheid van je tekst moet verbeteren.

Zorg voor een goede eerste indruk. Zorg ervoor dat je lezer niet wordt geconfronteerd met een lange lap tekst. Begin met tussenkopjes om de tekst op te breken en de lezer door je tekst te leiden. Verder kun je bijvoorbeeld tussendoor lijstjes met bulletpoints plaatsen, of blokken invoegen met een andere kleur.

Optimaliseer de basis ‘on-page SEO elementen’

Je moet voor iedere pagina de basis ‘on-page SEO elementen’ optimaliseren: van dienstenpagina tot blog.

Dat houdt in dat je de paginatitels, meta descriptions en kopteksten optimaliseert.

Dit lijken kleine optimalisaties, maar door als je deze goed utivoert kan het ene gigantische impact hebben op de vindbaarheid en zichtbaarheid van je website. 

Deze elementen moet je optimaliseren:

  • SEO-titels
  • Metabeschrijvingen
  • HTML heading tags

Tot slot

SEO is een van de meest uitgebreide marketing disciplines. Als je start met SEO komt er veel op je af. De belangrijkste tip die we je kunnen geven is: begin gewoon met SEO. Laat je niet van de wijs brengen.

Houd er rekening mee dat SEO tijd kost. Het zal even duren voordat je resultaten zichtbaar zijn. SEO is een investering.

Vind je deze informatie nuttig?
0
0
Dienst
Welke dienst zoek je?