inschrijven kvk kosten, kvk inschrijven kosten, kosten kvk inschrijving, wat kost inschrijven kvk, kosten inschrijven kvk eenmanszaak

Kosten inschrijven KvK: wat moet ik als zzp’er betalen?

Benieuwd naar de kosten van het inschrijven bij de KvK? De Kamer van Koophandel beheert voor de overheid het Handelsregister. Daarvoor maakt de organisatie kosten, die het doorberekent aan ondernemers. Voorheen gebeurde dat met een jaarlijkse bijdrage, maar die is inmiddels afgeschaft.

Dat neemt niet weg dat het inschrijven van een eenmanszaak bij de KvK nog steeds geld kost. Tegenwoordig gaat het echter om een eenmalige bijdrage voor de inschrijving. En wil je een uittreksel van de Kamer van Koophandel ontvangen? Ook daar zijn kosten aan verbonden.

De kosten voor het inschrijven bij de KvK van een eenmanszaak bestaan wat dat betreft uit twee onderdelen:

  • Eenmalige kosten bij inschrijving
  • Kosten voor een uittreksel van de KvK

Eenmalige kosten bij inschrijving

Voorheen berekende de Kamer van Koophandel een jaarlijkse bijdrage voor ondernemers. Die gold voor alle zzp’ers, net als voor bedrijven met een andere rechtsvorm. In 2013 is die jaarlijkse bijdrage afgeschaft. Wel zijn de kosten voor het inschrijven overgebleven, waardoor je die nog altijd zal moeten betalen.

Benieuwd wat inschrijven bij de Kamer van Koophandel kost? Voor een eenmanszaak gaat het om vijftig euro (€50). Je betaalt dat bedrag eenmalig voor de inschrijving in het Handelsregister. Het zijn kosten die de KvK berekent om het register te kunnen beheren. In dat register komen jouw bedrijfsgegevens te staan, naast die van andere bedrijven die in Nederland actief zijn. Dat betekent dat je in dat register ook de gegevens van andere bedrijven kunt opvragen. Hier zijn kosten aan verbonden, die je betaalt bovenop de kosten voor de KvK inschrijving die je doet.

Wil je een wijziging in het Handelsregister doorgeven, bijvoorbeeld als de activiteiten wijzigen of als je een handelsnaam wilt toevoegen? Een wijziging in het register is gratis, daar zijn geen kosten aan verbonden. Gaat het om een inschrijving van een nieuwe ondernemer, een voortzetting, overname, splitsing of fusie? In dat geval ontstaat er een nieuwe inschrijving met een nieuw KvK-nummer. Daarvoor betaal je opnieuw de eenmalige kosten voor de KvK-inschrijving. Het gaat om opnieuw €50. Indien er geen sprake is van een nieuwe inschrijving met een nieuw KvK-nummer hoef je die kosten niet opnieuw te betalen.

Kosten voor een uittreksel van de KvK

Het is als startende zzp’er verstandig om een bewijs van inschrijving in de administratie te bewaren. Dat bewijs kun je aanvragen bij de Kamer van Koophandel. Dit heet een ‘uittreksel’, waarin de belangrijke gegevens over jouw onderneming staan.

Tijdens de afspraak om jouw bedrijf in te schrijven bij de KvK kun je meteen een uittreksel aanvragen. De kosten daarvan bedragen vijftien euro (€15). De medewerker van de Kamer van Koophandel zal het bewijs van inschrijving meteen voor je uitprinten, zodat je die mee naar huis kunt nemen. Met name banken en groothandels kunnen vragen om een uittreksel. Bijvoorbeeld als je een krediet wilt aanvragen of je op krediet wilt inkopen bij de groothandel.

Tip: het aanvragen van een uittreksel is niet verplicht. Als dienstverlenende zzp’er is de kans bijvoorbeeld klein dat je die nodig hebt, omdat je niet te maken krijgt met een bank of groothandel die er om zal vragen.

Betalen: met pinpas of creditcard

De eenmalige kosten voor de KvK inschrijving dien je tijdens de afspraak op kantoor te voldoen. Het is helaas niet mogelijk om de kosten vooraf online te voldoen. Houd er bovendien rekening mee dat je de kosten op kantoor alleen met een pinpas of creditcard kunt betalen. Het is niet mogelijk om contant te betalen.

BV’s en andere bedrijfsvormen inschrijven: de kosten

Je kunt zelf nagaan of het verplicht is om je in te schrijven bij de KvK. Je hebt zelf wel de keuze uit de rechtsvorm die je inschrijft. Een eenmanszaak kost je eenmalig €50 aan inschrijfkosten, terwijl een BV meer voeten in de aarde heeft. De kosten voor de inschrijving van de BV bij de KvK zijn net zo hoog, maar je dient daarnaast rekening te houden met bijvoorbeeld notariskosten. De notaris berekent een paar honderd euro aan kosten, al hangt het tarief af van de notaris die je kiest.

Zorg ervoor dat je op voorhand goed op de hoogte bent van de kosten van een KvK inschrijving, zodat je niet voor vervelende verrassingen komt te staan. De kosten voor de inschrijving bij de KvK van een eenmanszaak betaal je gelukkig maar één keer. Indien je gegevens uit het Handelsregister wilt opvragen dien je daar wel iedere keer opnieuw kosten voor te maken. Op die manier zorgt de KvK voor inkomen, om voor de overheid het Handelsregister te kunnen beheren.

(Let op: ondanks inspanningen om je van de juiste informatie te voorzien, kunnen artikelen door de tijd worden ingehaald en/of schrijffouten bevatten. Wij adviseren daarom altijd de directe bron te raadplegen en geven geen garantie op de inhoud van onze website. Uiteraard streven wij wél naar deze juistheid.)