bedrijfsnaam verzinnen, bedrijfsnaam checken, kvk bedrijfsnaam, bedrijfsnaam kiezen, leuke bedrijfsnamen

Bedrijfsnaam verzinnen: 5 tips voor een pakkende keuze

Een bedrijfsnaam bedenken en benieuwd hoe je dat moet aanpakken? Een bedrijfsnaam verzinnen is voor de een een eitje, terwijl de ander er nachten van wakker kan liggen. Om bij de KvK een bedrijfsnaam te registreren waar je jaren mee vooruit kunt hebben we een paar handige tips voor je op een rij gezet.

Gebruik onze 5 tips om een bedrijfsnaam te kiezen. Met inspiratie voor leuke bedrijfsnamen en een paar handige aanbevelingen, waarmee je vervelende missers voorkomt:


  • Checklist: houd het handig
  • Vraag je omgeving om tips
  • Ga brainstormen
  • Let op regels en richtlijnen
  • Controleer de beschikbaarheid

Checklist: houd het handig

Grote bedrijven hebben bedrijfsnamen die blijven hangen. Namen die je meteen begrijpt, die beschrijven wat het bedrijf doet of die zelfs tot een werkwoord worden gevormd. Een van de drijvende krachten achter die bedrijfsnamen is Lexicon, het bedrijf van oprichter David Placek. Hij heeft veel ervaring met het bedenken van bedrijfsnamen. Tot zijn vindingen behoren bijvoorbeeld Starbucks, BlackBerry en Swiffer. Hij stelde een aantal jaren terug een checklist samen, die ook jij kunt gebruiken:

Kort en krachtig

Met een paar goed gekozen letters maak je meer indruk dan met een lange bedrijfsnaam die weinig zegt. Less = more, vooral als klanten je daardoor beter kunnen onthouden en meteen herkennen.

Bedrijfsnaam bedenken met een doel

Zorg ervoor dat je een bedrijfsnaam verzint die spreekt voor je bedrijf. Geef aan waarom je onderneemt, hoe je dat doet of wat je doet. Een bedrijfsnaam met een doel en een visie, zodat je meteen een goede indruk kunt maken.


Maak het enthousiast

Van een saaie bedrijfsnaam is nog nooit iemand warm geworden. Durf bijna over-the-top te gaan, vooral gezien de Nederlandse neiging om maar ‘gewoon’ te doen.

Houd het eenvoudig

Enthousiast, maar niet te complex. Je bent geen speech aan het schrijven, maar je verzint een bedrijfsnaam die spontaan op mag komen. Als je die spontaniteit weet te grijpen komt dat je succes ten goede.

Relevant en onverwachts

Een doordenker is geen slecht idee. Verras klanten met een bedrijfsnaam die meer blijkt te betekenen dan ze op het eerste gezicht zouden verwachten. Juist als er een diepere laag in blijkt te zitten is dat een sterke eigenschap.


Concurrerend

Doe wat de concurrent niet doet, om je meteen met de bedrijfsnaam die je bedenkt van de anderen om je heen te kunnen onderscheiden.

Lang houdbaar

Gebruik geen termen die horen bij een bepaalde periode of tijdsspanne. Zorg voor een tijdloze bedrijfsnaam, die je over 10 en 20 jaar ook nog kunt gebruiken. Ook al kun je je nu nog moeilijk voorstellen dat je al die tijd ondernemer zal zijn.

Niet té grappig

Een grapje is leuk, mits iedereen die kan waarderen. Maak het niet té grappig en pas op met woordspelingen. Die zal niet iedereen meteen begrijpen en maakt het onnodig lastig om aan te geven hoe klanten jouw bedrijfsnaam moeten spellen.

Vraag je omgeving om tips

Je kunt zelf een bedrijfsnaam bedenken, maar wist je dat ook je partner, (ex-)collega’s, vrienden en familie waardevolle input kunnen hebben? Vraag ze een bedrijfsnaam te verzinnen, zodat je zoveel mogelijk ideeën kunt verzamelen. Inspiratie ontstaat aan de hand van hun voorzetten, om samen tot het beste resultaat te kunnen komen.

En heb je een paar ideeën voor een bedrijfsnaam? Dan is het een goed idee om diezelfde groep te vragen wat hun associaties daarbij zijn. Vraag ze om open en eerlijk te antwoorden, eventueel door aan te geven dat je die bedrijfsnaam hoorde van een collega-ondernemer die van start wil gaan. De kans wordt daarmee groter dat ze zonder blad voor de mond te nemen zullen aangeven wat ze ervan vinden.

Ga brainstormen

Heb je inmiddels een richting voor ogen? Dan is een brainstorm een goed idee. Ga bijvoorbeeld naar een locatie met flexplekken voor zelfstandigen. In een aantal gevallen kun je daar gratis gebruik van maken, in ruil voor het delen van je kennis en ideeën. En dat betekent dat jij anderen kunt vragen om met je mee te denken over jouw bedrijfsnaam.

Je kunt tijdens de brainstorm samen een bedrijfsnaam bedenken. Probeer een paar copywriters of specialisten in communicatie te verzamelen. Zij zijn handig met woorden en weten goed te beschrijven welke associaties jij wilt gebruiken. Stel een thema en een doelgroep vast, aan de hand waarvan je kunt gaan brainstormen over een naam die daar goed bij past.

Tip: schrijf alles op wat jullie verzinnen. Zelfs de bedrijfsnamen die jullie verzinnen die het niet gaan worden of die te bizar lijken. Ze kunnen het haakje vormen naar de naam die je uiteindelijk zal gaan gebruiken. Er bestaan wat dat betreft geen slechte ideeën, ook al zal je het meeste uiteindelijk weggooien omdat het toch niet de juiste richting bleek te zijn

4 Let op regels en richtlijnen

Een bedrijfsnaam kiezen is een creatief proces. Toch zal je ook moeten checken of de naam die je wilt gebruiken nog beschikbaar is. Houd er rekening mee dat bepaalde termen beschermd zijn, of al gebruikt worden. Begin je een timmerbedrijf? Je kunt jezelf niet zomaar Timmerbedrijf noemen. Je zal dat moeten uitbreiden met bijvoorbeeld je eigen naam of een andere toevoeging die zorgt voor een unieke bedrijfsnaam.

Verder mag je geen gebruik maken van een verwarrende of misleidende bedrijfsnaam. Schrijf je een eenmanszaak in bij de Kamer van Koophandel? Dan mag je geen gebruik maken van de termen NV of BV. Die zouden kunnen duiden op een andere rechtsvorm, waarmee je klanten op het verkeerde been kunt zetten. Pas bovendien op met de namen van andere bedrijven, omdat je die niet zomaar mag gebruiken en daar ook geen toevoegingen op mag registreren.

Controleer de beschikbaarheid

Check tenslotte of de bedrijfsnaam die je verzint nog niet bezet is. Als jouw bedrijfsnaam te sterk lijkt op een geregistreerde handelsnaam is dat niet zomaar toegestaan. Andersom is het natuurlijk geen probleem om ‘Timmerbedrijf Jansen’ te starten, als je Jansen heet van je achternaam. Er zal ongetwijfeld nog zo’n bedrijf bestaan, maar waarschijnlijk niet bij jou in de buurt.

Tip: Google de bedrijfsnaam die je hebt verzonnen. Wordt die naam al door iemand anders gebruikt? Dan is het verstandig om nog even verder te denken

(Let op: ondanks inspanningen om je van de juiste informatie te voorzien, kunnen artikelen door de tijd worden ingehaald en/of schrijffouten bevatten. Wij adviseren daarom altijd de directe bron te raadplegen en geven geen garantie op de inhoud van onze website. Uiteraard streven wij wél naar deze juistheid.)

Deel dit artikel nu via :